Autor Tema: Entrevista a Kilian Jornet...  (Leído 1407 veces)

Desconectado fuentesss

• Forer@ PSP
Entrevista a Kilian Jornet...
« en: 10 de Septiembre de 2008, 03:11:16 pm »
Me llega cada dos semanas el boletín de la FEEC y en ella sale la victória de Kilian y una entrevista que le hicieron hace tiempo. Vaya palmarés tiene el chabal. Está en catalán.

http://www.feec.org/Publicacions/entrevistes/entrevista.php?entrevista=kilian_jornet

Entrevista a Kílian Jornet - publicada al Vèrtex nº 217
Kílian, el rei jove

Sovint hi ha pares que viuen amb passió la seva afició a la muntanya i els agradaria transmetre-la als seus fills, però aquests, en créixer, prenen rumbs ben diferents. No és el cas d’en Kílian Jornet: quan encara era un bebè els seus pares se’l van endur a viure a Cap del Rec per fer-se càrrec d’aquest refugi de la Cerdanya. Ell i la seva germana Naila no van necessitar jocs gaire sofisticats per entretenir-se: tenien les flors, els avets i els prats. Tenien la neu, un cel estelat i un camp infinit per córrer. En Kílian avui ja té vint anys, és campió del món de curses de muntanya i aspira algun dia a ser-ho també d’esquí-alpinisme. Què ha passat entremig? Ens ho explica ell en primera persona.

-Pregunta obligada, Kílian: com et vas iniciar a la muntanya?
-La resposta és fàcil: poc després de néixer, els meus pares i jo ens vam traslladar al refugi de Cap del Rec, a sobre de Lles de Cerdanya. Així que tota la meva infància va estar envoltada de muntanyes.

-Sempre has viscut a la Cerdanya?
-Sí, però a diferents llocs de la comarca. Fins als 12 anys a Cap del Rec. La meva germana i jo anàvem a l’escola rural de Montellà, al peu del Cadí, i la mestra era la nostra mare. Després, quan estudiava a l’institut de la Seu d’Urgell, ens vam traslladar a Puigcerdà. Jo ja tenia afició a l’esport i de vegades anava a classe amb bicicleta: de Puigcerdà a la Seu, anar i tornar. Actualment visc a Font-romeu, on hi ha un centre d’alt rendiment i la facultat de ciències de l’esport de la Universitat de Perpinyà. Allà estudio la carrera d’educació física i tinc totes les facilitats per entrenar gràcies a una beca del Consell Català de l’Esport que també beneficia dos joves esportistes catalans més, la Mireia Miró i el Marc Pinsach. En lloc d’anar al CAR de Sant Cugat vam triar Font-romeu per poder viure i entrenar a la muntanya. A l’hivern és una gran sort poder sortir de classe amb els esquís. A part, jo em sembla que no podria viure a la ciutat. Quan hi he de baixar, en fujo tan ràpidament com puc.

-En un recent reportatge que la Televisió de Catalunya va emetre sobre tu, la Mireia Miró deia que, entrenant, tots podeu aconseguir bons resultats, però que per estar al davant de tot fa falta tenir un talent innat com el teu. Què hi dius?
-Doncs que la Mireia és una gran amiga… És veritat que fa falta talent i que bona part d’ell me l’ha donat el fet de viure tant temps a una altitud de 2.000 m. Però també estic convençut que el més important de tot és la motivació, i d’això no me’n falta. Per altra banda, encara no sóc al davant de tot.

-Home, amb 19 anyets vas guanyar el circuit mundial de curses de muntanya i ara amb 20 vas primer de la copa del món d’esquí-alpinisme. Són resultats històrics…
-Bé, n’estic orgullós i també n’han d’estar els qui ho estan fent possible. En primer lloc els meus pares, sempre incondicionals i integrats com els que més en aquest món de la competició. Després tots els qui m’han encomanat el seu entusiasme per l’esquí i les curses, en especial els tècnics del Centre de Tecnificació d’Esquí de Muntanya de Catalunya (CTEMC): el Jordi Canals, la Maite Hernández, l’Alfons Valls, l’Octavi Galceran; i tants d’altres. Però s’ha de continuar lluitant. Aquestes victòries em donen força per fer-ho.

-Se t’ha sentit dir que no et costa entrenar, que t’agrada fins i tot més que competir.
-No és ben bé així. De vegades no tinc ganes d’entrenar, no sóc cap màquina. Però sé que si vull millorar -o simplement mantenir-me- no em puc saltar cap entrenament. Pel que fa a la comparació amb la competició, m’agrada tot: l’entrenament em proporciona el plaer de l’activitat física a la natura. La competició, en canvi, et fa patir, però la recompensa final pot ser insuperable. I he de dir que sempre he estat una persona molt competitiva.

-Quan i com vas iniciar-te en aquest món?
-De petit ja havia competit en esquí de fons i havia entrenat amb bicicleta de carretera. Però el pas més important va ser als 13 anys, quan vaig entrar al CTEMC i vaig descobrir l’esquí de muntanya. La formació física, psicològica i tècnica que m’han donat allà no l’agrairé mai prou. En set anys he passat d’esquiar fatal a baixar a 120 km/h per una pista.

-Compte, no prenguis mal…
-En una competició no t’arriba gaire sang al cap, i sempre tens darrere algú disposat a avançar-te... Continuant amb el que et deia, en el CTEMC vaig conèixer gent que compaginava l’esquí amb les curses de muntanya a l’estiu. Ho vaig provar i ràpidament m’hi vaig enganxar. De petitó, les meves primeres passes ja van ser a la muntanya. Això es nota sobretot a les baixades, on pots marcar la diferència.

-Què trobes més dur, les carreres amb esquís o a peu?
-Potser les d’esquí perquè són a l’hivern, amb neu. L’esquí de muntanya és un esport molt complex que requereix un aprenentatge de bastants anys. Les tècniques de pujada, de descens, d’alpinisme, la importància del material, etc. En canvi, la tècnica de les curses a peu és molt més intuïtiva, i amb això no vull dir que no sigui important treballar-la. Jo ho resumiria dient que, si tens ben adquirida la tècnica, la duresa de les dues disciplines és similar.

-En curses de muntanya la teva progressió ha estat fulgurant. Quin nou repte et pots plantejar si ja ho has guanyat tot?
-No ho he guanyat pas tot, en absolut. És veritat que l’any passat vaig vèncer en totes les proves de l’Skyrunning World Series, però això vol dir que aquest any toca repetir-ho, i costarà molt. També s’ha de dir que les curses de muntanya són oficioses perquè no existeix una federació reconeguda pel Comitè Olímpic Internacional (COI). Precisament per això hi podem participar en nom de Catalunya des de la selecció de curses de muntanya de la FEEC. Hi ha molta competència, però si fos una copa del món amb plena oficialitat, encara n’hi hauria més. També tinc nous reptes súper motivadors com participar en el tour del Mont Blanc, una de les curses més dures del món. Es tracta d’un ultra trail de 160 km amb un rècord actual de 21 hores.

-Només sentir-ho em canso. Ja descanses prou?
-Sí, els entrenadors sempre em matxaquen amb això del descans i d’escoltar el cos quan em demana repòs. Un dels descansos més llargs que recordo va ser el de fa 3 anys al càmping dels Écrins després de baixar de la Dôme de Neige. Entre altres coses per les llagues impressionants que em van sortir. Vaig idear un sistema artesà per poder córrer amb vambes i grampons. Em va anar molt bé per poder batre el rècord d’ascensió al cim, però no per a la sa­lut dels meus peus...

-No vull cridar el mal temps, però, no has tingut mai una lesió important?
-Sí, fa dos anys, però no a la muntanya, sinó al mig de Puigcerdà. Jo anava caminant -bé, saltant-, vaig caure i em vaig trencar la ròtula. Això va significar mig any d’aturada forçada. En aquell moment vaig sentir que em queia el món a sobre. Veia impossible tornar a ser el d’abans. Després veus que no només ho tornes a ser, sinó que surts molt enfortit psicològicament de l’experiència.

-Veus actualment gaires joves disposats a afrontar el sacrifici que suposa l’esport d’alt nivell?
-Ni actualment ni mai, em sembla. Fora del meu “entorn esportiu” els joves gairebé no practiquen esport, ni tan sols a la facultat d’educació física, cosa que em sorprèn força. I no parlo d’esport d’alt nivell. Jo l’esport sempre el recomanaria perquè proporciona una gran satisfacció personal, a part de la recompensa de la competició, que és molt més material.

-I les renúncies que comporta, com sortir de festa?
-Sí que sortim quan podem. Jo no noto que m’estigui perdent res. Estic fent el que m’agrada a mi i als meus companys, tot i que també tinc amics fora d’aquest cercle.

-Ara que estàs disputant la copa del món d’esquí de muntanya, com portes la pressió que suposa aquest tipus de competicions?
-Sóc molt novell en la categoria sènior i realment la pressió em pesa, però també em motiva. Crec que vaig aprenent a suportar-la millor. La primera prova de la copa del món que vaig guanyar en categoria absoluta, el gener passat a Valerette (Suïssa), va ser com un somni fet realitat. Estava pujant al mateix ritme que els esportistes que més admiro, els meus ídols, i al final els vaig poder guanyar. Vaig arribar plorant d’emoció.

-Et veus participant en uns jocs olímpics d’hivern?
-Aquest és un altre somni que a tots ens agradaria veure realitzat, però això ja depèn de les altes instàncies. De moment el COI no ens ha inclòs en les olimpíades de Vancouver-2010, però a veure si algun dia arriba la gran notícia.

-Tal com estan les coses, hauries de córrer per Espanya…
-Ja ho faig ara a les proves internacionals, amb l’equip de la Federación Española de Deportes de Montaña y Escalada (FEDME). Realment és una llàstima que en les modalitats no reconegudes pel COI, com les curses de muntanya, puguem competir per Catalunya i que en canvi no ho puguem fer en l’esquí de muntanya, que sí que té una federació reconeguda pel COI, la Union Internationale des Associations d’Alpinisme (UIAA). És clar que m’agradaria córrer per Catalunya en les proves internacionals. Tinc molt clar d’on provinc i quins sentiments tinc, però això no ha d’anar en detriment de la meva carrera esportiva.

-El fet que aquestes proves cada vegada es facin més a prop de les pistes d’esquí pot restar interès muntanyenc als itineraris?
-No necessàriament. Si hi ha una bona organització, es poden dissenyar recorreguts exigents i alpins a prop de les estacions d’esquí. Això es veu a les curses de la copa del món i, sobretot, a la Pierra Menta.

-Abans t’he preguntat per les teves aspiracions en les curses de muntanya. Ara et pregunto per les teves pròximes metes en l’esquí-alpinisme.
-Si acabés fent podi a la copa del món, seria fantàstic. Es decidirà aviat perquè l’última prova se celebrarà ara a l’abril. També tinc moltes ganes de córrer la Pierra Menta, que aquest any ja la podré disputar en categoria sènior. Faré parella amb un esquiador suís i ho donarem tot1.

-Es pot viure de la competició en els esports de muntanya?
-En el nostre país encara no. Som molt pocs els privilegiats que cobrem una beca per estar en un centre d’alt rendiment. Entre això, algun patrocinador i els premis d’algunes curses anem tirant, però la major part dels nostres companys no te­nen ni això, i també són esportistes amb un gran rendiment.

-Doncs si ho comparem amb el rendiment d’alguns futbolistes famosos…
-És una gran contradicció. Per una banda hi ha futbolistes que cobren sous desmesurats i que quan poden se salten els entrenaments, i per l’altra hi ha esportistes molt més professionals que tenen seriosos problemes per arribar a final de mes.

-Per acabar, com et veus al final de la teva carrera esportiva?
-Sóc conscient que el primer nivell en competi­ció és difícil mantenir-lo molts anys, per això estic estudiant una carrera. M’agradaria treballar d’entrenador amb els joves. Espero poder apli­car tot el que hauré après competint.

Entrevista: Xavier Maduell

(1) Abans de tancar l’edició d’aquest número ens arriba la notícia del triomf de Kílian Jornet, fent parella amb Florent Troillet, a la prestigiosa cursa de la Pierra Menta disputada del 13 al 16 de març als Alps francesos. Es tracta de la 1a victòria catalana en la competició d’esquí de muntanya per etapes més dura del món.

KÍLIAN JORNET BURGADA (Sabadell, 1987)
Resident a la Cerdanya i soci del Club Poliesportiu Puigcerdà
Estudiant de la llicenciatura d’educació física a Font-romeu (Universitat de Perpinyà)
Membre del Centre de Tecnificació d’Esquí de Muntanya de Catalunya de la FEEC
Membre de les seleccions catalanes d’esquí de muntanya i de curses de muntanya de la FEEC
Membre de l’equip d’esquí de muntanya de la FEDME

Palmarès més important:

2004
Esquí de muntanya
Campió del món cadet Vertical Race
Curses de muntanya
Rècord de la travessa Cavalls del Vent (Cadí-Moixeró): 9 h 47 min

2005
Esquí de muntanya
Campió de la copa d’Europa cadet
Campió de Catalunya absolut

Curses de muntanya
Rècord Ailefroide-Dôme de Neige des Écrins: 2 h 30 min
Campió de Catalunya sub-23

2006
Curses de muntanya
Campió de la cursa de la torre de Collserola
Campió i rècord del Km Vertical de Fully
Campió dels duatlons de Núria i de Llívia

2007
Esquí de muntanya
Campió de la copa i del campionat d’Eu­ropa júnior
Campió d’Europa de relleus joves (amb Mireia Miró i Marc Pinsach)
Campió absolut d’una prova de la copa d’Europa

Curses de muntanya
Campió i rècord de la cursa Cuita el sol
Campió i rècord de la cursa Sentiero delle Grigne
Campió del món (amb victòria a les 4 proves de l’Skyrunning World Series)

2008
Esquí de muntanya
Campió absolut d’una prova de la copa del món
Campió del món sub-23 Vertical Race
Campió del món sub-23 de llarga distància

Desconectado piedra

• Administrador PSP
  • Forer@ PSP
    • Piedra Sobre Piedra
Re: Entrevista a Kilian Jornet...
« Respuesta #1 en: 10 de Septiembre de 2008, 03:19:45 pm »
pues si, la verdad es que no me entero de na  ;ll

Desconectado fuentesss

• Forer@ PSP
« Respuesta #2 en: 10 de Septiembre de 2008, 03:31:40 pm »
Veremos como queda la traducción... jejejeje.

Entrevista en Kílian Jornet - publicada al Vértice nº 217
Kílian, el rey joven

A menudo hay padres que viven con pasión su afición en la montaña y les gustaría transmitirla a sus hijos, pero éstos, en crecer, toman rumbos bien diferentes. No es el caso de Kílian Jornet: cuando todavía era un bebé sus padres se lo llevaron a vivir en Cabeza de la Acequia para hacerse cargo de este refugio de la Cerdanya. Él y su hermana Naila no necesitaron juegos muy sofisticados para entretenerse: tenían las flores, los abetos y los prados. Tenían la nieve, un cielo estelat y un campo infinito para|por correr. En Kílian hoy ya tiene veinte años, es campeón del mundo de carreras de montaña y aspira algún día a serlo también de esquí-alpinismo. ¿Qué ha pasado en medio? Nos lo explica él en primera persona.

-Pregunta obligada, Kílian: ¿cómo te iniciaste en la montaña?
-La respuesta es fácil: poco después de nacer, mis padres y yo nos trasladamos al refugio de cabeza de la Acequia, encima de Lles de Cerdanya. En cuanto|Así que toda mi infancia estuvo rodeada de montañas.

-Siempre has vivido en la Cerdanya?
-Sí, pero en diferentes lugares|sitios de la comarca. Hasta los 12 años a Cabeza|Jefe de la Acequia. Mi hermana y yo íbamos a la escuela rural de Montellà, al pie del Cadí, y la maestra era nuestra madre. Después, cuando estudiaba al instituto de la Seu d'Urgell, nos trasladamos a Puigcerdà. Yo ya tenía afición al deporte y a veces iba a clase con bicicleta: de Puigcerdà en la Sede, ir y volver. Actualmente vivo en Font-romeu, donde hay un centro de alto rendimiento y la facultad de ciencias del deporte de la Universidad de Perpiñán. Allí estudio la carrera de educación física y tengo todas las facilidades para entrenar gracias a una beca del Consejo Catalán del Deporte que también beneficia dos jóvenes deportistas catalanes más, Mireia Miró y Marc Pinsach. En lugar de ir al CARO de Sant Cugat escogimos Font-romeu para poder vivir y entrenar en la montaña. En invierno es una gran suerte poder salir de clase con los esquíes. Aparte, yo me parece que no podría vivir en la ciudad. Cuando tengo que bajar, huyo tan rápidamente como puedo.

-En un reciente reportaje que la Televisión de Cataluña emitió sobre ti, Mireia Miró decía que, entrenando, todos podéis conseguir buenos resultados, pero que para estar delante de todo hace falta tener un talento innato como el tuyo. ¿Qué dices?
-Pues que Mireia es una gran amiga... Es verdad que hace falta talento y que buena parte de él me lo ha dado el hecho de vivir tanto tiempo a una altitud de 2.000 m. Pero también estoy convencido que lo más importante de todo es la motivación, y eso no me falta. Por otra parte, todavía no estoy delante de todo.

-Hombre, con 19 añitos ganaste el circuito mundial de carreras de montaña y ahora con 20 vas primero de la copa del mundo de esquí-alpinismo. Son resultados históricos ...
-Bien, estoy orgulloso y también tienen que estar los que lo están haciendo posible. En primer lugar mis padres, siempre incondicionales e integrados como|cómo los que más en este mundo de la competición. Después todos los que me han encomendado su entusiasmo por|para el esquí y las carreras, en especial los técnicos del Centro de Tecnificación de Esquí de Montaña de Cataluña (CTEMC): Jordi Canals, la Maite Hernández, Alfons Valls, el Octavi Galceran; y tantos otros. Pero se tiene que continuar luchando. Estas victorias me dan fuerza para hacerlo.

-se te ha oído|sentido decir que no te cuesta entrenar, que te gusta incluso más que competer.
-No es exactamente así. A veces no tengo ganas de entrenar, no soy ninguna máquina. Pero sé que si quiero mejorar -o simplemente mantenerme- no me puedo saltar ningún entrenamiento. Con respecto a la comparación con la competición, me gusta todo: el entrenamiento me proporciona el placer de la actividad física a la naturaleza. La competición, en cambio, te hace sufrir, pero la recompensa final puede ser insuperable. Y tengo que decir que siempre he sido una persona muy competitiva.

¿-cuando|cuándo y como|cómo te iniciaste en este mundo?
-Pequeño ya había competido en esquí de fondo y había entrenado con bicicleta de carretera. Pero el paso más importante fue a los 13 años, cuando entré en el CTEMC y descubrí el esquí de montaña. La formación física, psicológica y técnica que me han dado allí no lo agradeceré nunca lo bastante. En siete años he pasado de esquiar fatal a bajar a 120 km/h por una pista.

-Cuenta, no tomes mal ...
-En una competición no te llega mucha sangre a la cabeza|jefe, y siempre tienes detrás alguien dispuesto a adelantarte|avanzar ... Continuando con lo que te decía, en el CTEMC conocí gente que compaginaba el esquí con las carreras de montaña en verano. Lo probé y rápidamente me enganché. De petitó, mis primeros pasos ya fueron en la montaña. Eso se nota sobre todo en las bajadas, donde puedes marcar la diferencia.

¿-qué encuentras más duro, las carreras con esquíes o a pie?
-Quizás las de esquí porque es en el invierno, en nieve. El esquí de montaña es un deporte muy complejo que requiere un aprendizaje de bastantes años. Las técnicas de subida, de descenso, de alpinismo, la importancia del material, etc. En cambio, la técnica de las carreras a pie es mucho más intuitiva, y con eso no quiero decir que no sea importante trabajarla. Yo lo resumiría diciendo que, si tienes bien adquirida la técnica, la dureza de las dos disciplinas es similar.

-En carreras de montaña tu progresión ha sido fulgurando. ¿Qué nuevo reto te puedes plantear si ya lo has ganado todo?
-no lo he ganado paso todo, en absoluto. Es verdad que el año pasado vencí en todas las pruebas del Skyrunning World Series, pero eso quiere decir que este año toca repetirlo, y costará mucho. También se tiene que decir que las carreras de montaña son oficiosas porque no existe una federación reconocida por el Comitè Olímpic Internacional (COI). Precisamente por eso podemos participar en nombre de Cataluña desde la selección de carreras de montaña de la FEEC. Hay mucha competencia, pero si fuera una copa del mundo con plena oficialidad, todavía habría más. También tengo nuevos retos súper motivadores como participar en el tour del Monte Blanco, una de las carreras más duras del mundo. Se trata de uno desorbita trail de 160 km con un récord actual de 21 horas.

-Sólo sentirlo me canso. ¿Ya descansas lo suficiente?
-Sí, los entrenadores siempre me matxaquen con eso del descanso y de escuchar el cuerpo cuando|cuándo me pide reposo. Uno de los descansos más largos que recuerdo fue el de hace 3 años en el camping de los Écrins después de bajar de la Dôme de Neige. Entre otras cosas por|para las llagas impresionantes que me salieron. Ideé un sistema artesano para|por poder correr con vambes y crampones. Me fue bien mucho para poder batir el récord de ascensión a la cima|cumbre, pero no para la sa­lut de mis pies ...

¿-No quiero llamar el mal tiempo, sin embargo, no has tenido nunca una lesión importante?
-Sí, hace dos años, pero no a la montaña, sino en medio de Puigcerdà. Yo iba andando|caminando -bien, saltando-, me caí y me rompí la rótula. Eso significó medio año de paro forzado. En aquel momento oí que me caía el mundo encima. Veía imposible volver a ser el de antes. Después ves que no sólo lo vuelves a ser, sino que sales muy fortalecido psicológicamente de la experiencia.

¿-voces actualmente muchos jóvenes dispuestos a afrontar el sacrificio que supone el deporte de alto nivel?
-Ni actualmente ni nunca, me parece. Fuera de mi "entorno deportivo" los jóvenes casi no practican deporte, ni siquiera en la facultad de educación física, cosa que me sorprende bastante. Y no hablo de deporte de alto nivel. Yo el deporte siempre lo recomendaría porque proporciona una gran satisfacción personal, aparte de la recompensa de la competición, que es mucho más material.

¿-y las renuncias que comporta, como salir de fiesta?
-Sí que salimos cuando podemos. Yo no noto que se me esté perdiendo nada. Estoy haciendo lo que me gusta a mí y a mis compañeros, aunque también tengo amigos fuera de este círculo.

-Ahora que estás disputando la copa del mundo de esquí de montaña, como llevas|traes la presión que supone este tipo de competiciones?
-Soy muy novato|novel en la categoría senior y realmente la presión me pesa, pero también me motiva. Creo que voy aprendiendo a soportarla mejor. La primera prueba de la copa del mundo que gané en categoría absoluta, el enero pasado a Valerette (Suiza), fue como un sueño hecho realidad. Estaba subiendo al mismo ritmo que los deportistas que más admiro, a mis ídolos, y al final los pude ganar. Llegué llorando de emoción.

-Te ves participando en unos juegos olímpicos de invierno?
-Éste es otro sueño que en todos nos gustaría ver realizado, pero eso ya depende de las altas instancias. De momento el COI no nos ha incluido en las olimpiadas de Vancouver-2010, pero a ver si algún día llega la gran noticia.

-tal como están las cosas, tendrías que correr para|por España ...
-Ya lo hago ahora a las pruebas internacionales, con el equipo de la Federación Española de Deportes de Montaña y Escalada (FEDME). Realmente es una lástima que en las modalidades no reconocidas por el COI, como las carreras de montaña, podamos competir por Cataluña y que en cambio no lo podamos hacer en el esquí de montaña, que sí que tiene una federación reconocida por el COI, la Union Internationale des Associations de Alpinismo (UIAA). Claro está que me gustaría correr por Cataluña en las pruebas internacionales. Tengo muy claro de dónde provengo y qué sentimientos tengo, pero eso no tiene que ir en detrimento de mi carrera deportiva.

-El hecho de que estas pruebas cada vez se hagan más cerca de las pistas de esquí puede restar interés montañés a los itinerarios?
-No necesariamente. Si hay una buena organización, se pueden diseñar recorridos exigentes y alpinos cerca de las estaciones de esquí. Eso se ve a las carreras de la copa del mundo y, sobre todo, a la Pierra Menta.

-Antes te he preguntado por tus aspiraciones en las carreras de montaña. Ahora te pregunto por tus próximas metas en el esquí-alpinismo.
-si acabara haciendo podio en la copa del mundo, sería fantástico. Se decidirá pronto porque la última prueba se celebrará ahora en abril. También tengo muchas ganas de recorrer la Pierra Menta, que este año ya la podré disputar en categoría senior. Haré pareja con un esquiador suizo y lo daremos tot1.

-se puede vivir de la competición en los deportes de montaña?
-En nuestro país todavía no. Somos mucho pocos los privilegiados que cobramos una beca para estar en un centro de alto rendimiento. Entre eso, algún patrocinador y los premios de algunas carreras vamos tirando, pero la mayor parte de nuestros compañeros no te­nen ni eso, y también son deportistas con un gran rendimiento.

-Pues si lo comparamos con el rendimiento de algunos futbolistas famosos ...
-Es una gran contradicción. Por una parte hay futbolistas que cobran sueldos desmesurados y que cuando pueden se saltan los entrenamientos, y por|para la otra hay deportistas mucho más profesionales que tienen serios problemas para llegar a final de mes.

-Para acabar, como te ves al final de tu carrera deportiva?
-Soy consciente de que el primer nivel en competi­ció es difícil mantenerlo muchos años, por eso estoy estudiando una carrera. Me gustaría trabajar de entrenador con los jóvenes. Espero poder apli­car todo lo que habré aprendido compitiendo.

Entrevista: Xavier Maduell

(1) Antes de cerrar la edición de este número nos llega la noticia del triunfo de Kílian Jornet, haciendo pareja con Florent Troillet, a la prestigiosa carrera de la Pierra Menta disputada del 13 al 16 de marzo a los Alpes franceses. Se trata de la 1ª victoria catalana en la competición de esquí de montaña por|para etapas más dura del mundo.

KÍLIAN JORNET BURGADA (Sabadell, 1987)
Residente en la Cerdanya y socio del Club Polideportivo Puigcerdà
Estudiante de la licenciatura de educación física en Font-romeu (Universidad de Perpiñán)
Miembro del Centro de Tecnificación de Esquí de Montaña de Cataluña de la FEEC
Miembro de las selecciones catalanas de esquí de montaña y de carreras de montaña de la FEEC
Miembro del equipo de esquí de montaña de la FEDME

Palmarés más importante:

2004
Esquí de montaña
Campeón del mundo cadete Vertical Race
Carreras de montaña
Récord de la quiniela|travesía|traviesa Caballos del Viento (Cadí-Moixeró): 9 h 47 min

2005
Esquí de montaña
Campeón de la copa de Europa cadete
Campeón de Cataluña absoluto

Carreras de montaña
Rècord Ailefroide-Dôme de Neige des Écrins: 2 h 30 min
Campeón de Cataluña sub-23

2006
Carreras de montaña
Campeón de la carrera de la torre de Collserola
Campeón y récord del Km Vertical de Fully
Campeón de los duatlons de Núria y de Llívia

2007
Esquí de montaña
Campeón de la copa y del campeonato d'Eu­ropa junior
Campeón de Europa de relevos|relieves jóvenes (con Mireia Miró y Marc Pinsach)
Campeón absoluto de una prueba de la copa de Europa

Carreras de montaña
Campeón y récord de la carrera Cocida el sol
Campeón y récord de la carrera Sentiero delle Grigne
Campeón del mundo (con victoria a las 4 pruebas del Skyrunning World Series)

2008
Esquí de montaña
Campeón absoluto de una prueba de la copa del mundo
Campeón del mundo sub-23 Vertical Race
Campeón del mundo sub-23 de larga distancia     

Desconectado Io-SyS

• Moderador PSP
  • Forer@ PSP
  • Peregrino del Camino de Prisciliano
    • Club de Ultrafondo Solidario Los Ultimos Susmurais
« Respuesta #3 en: 10 de Septiembre de 2008, 05:01:13 pm »